torsdag, september 17, 2009

Det här med barnvagn

Det här med barnvagn har vi upptäckt är en hel vetenskap. Det finns alldeles för många varianter och funktioner för att det ska vara hälsosamt att behöva välja! Liggvagn, duovagn, kombivagn, mjuklift, hårdlift, quadrolift, fyra hjul, svängbara hjul eller tre hjul? Låsbara hjul, punkteringsfria hjul, pedalbroms eller handbroms? Det känns som att listan på alla val kan göras oändlig. Utöver det ska man dessutom behöva välja mellan tjugoen fina färger!

En dag var vi in i en affär och tittade, klämde och rullade och frågade. Och vi trodde att vi kom en bit på väg efter att velat fram och tillbaka. En duovagn med svängbara hjul som är lätt och smidig att köra omkring med i stan, tänkte vi.

Igår kom Per hem och sa att han hade hört att de svängbara hjulen var omöjliga att köra med i snö, och att de gick sönder på grund av att grus fastnade i dem. Med de orden var vi tillbaka på startrutan igen. Fundera ut vad vi behöver, väga för- och nackdelar mot varandra. Googla. Surfa på familjeliv. Läsa recensioner.

Inatt har jag feberyrat om barnvagnar.

Tänk om det bara fanns en tillverkare. En sort. Det vore inte så dumt!

2 kommentarer:

  1. Roligt! Den ska vara liten, lätt, rymlig, säker, lättkörd, stabil, billig, snygg...
    Ett tips som jag verkligen önskar att någon givit mig var att satsa på en vagn som också kan användas med bilbarnstolen. Vill man inte väcka ungen för en tur in i affären, vilket man inte vill när ungen äntligen somnat, och vill man inte få jätteont i armen när man kånkar bibarnstolen, så kan det vara praktiskt med en sådan vagn till.
    Åh,jag känner att jag skriver jobbiga inlägg men jag drömmer mig tillabaka till happier times.

    Vi köpte vår vagn från Tyskland, sparade 1500kr och sålde den utan förlust. Då var den viserligen inte så välanvänd eftersom Gustav inte gillade att ligga i vagnen alls.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Du skriver inte jobbiga inlägg, vill verkligen ha dina tips och dina råd och din visdom när det gäller allt det här :))
    "liten, lätt, rymlig, säker, lättkörd, stabil, billig, snygg" - precis det vi letar efter! Hihi.
    Och en bilbarnstol ska vi få gratis, annars hade jag nog tjatat till mig en som man klickar fast på vagnen :)
    Kramar!

    SvaraRadera