måndag, september 14, 2009

Besvär och sånt

Av en tillfällighet pratade jag om graviditetssymptom med en kompis här på morgonen. Jag har hela tiden mått relativt bra, med tanke på hur man kan må. Så jag tänkte att jag ska försöka göra en lista på de symptom jag har haft:

* illamående - två eller tre veckor i början, sen vid några få tillfällen
* törstig
* kissanödig
* ömma bröstvårtor
* värk, liknande mensvärk
* svullna fötter
* trött - sova middag och komma tidigt i säng är det bästa som finns
* hjärtklappning (nu blir Per nervös, eftersom jag inte sagt något till honom, men jag har googlat och det är vanligt och inte alls farligt med att hjärtat slår dubbelslag ibland.
* humörsvängningar (jag tycker inte att det har varit så farligt, men Per är nog av en annan uppfattning)
* HUNGRIG, jag har ett stort svart hål i magen och stackars den som är i närheten när jag blir hungrig.

Apropå mat så har jag inte haft det där suget efter något speciellt som folk pratar om, förutom möjligtvis frukt de första veckorna. Och kanske leverpastej och apelsiner senaste veckorna. Men det har ju bara varit ett sug. Ingenting som jag MÅSTE ha annars dör jag. Inte heller har det varit något som jag inte kunnat äta eller stå ut med lukten av. Visst, det luktade illa när Per stekte bacon häromdagen, men i maten var det gott.

Godissugen är jag alltid så det har nog inget med barnet att göra.

Jag har googlat massor, på alla besvär man kan ha. Jag är glad att jag inte var gravid innan internet fanns. Det är så skönt att kunna googla när man blir lite bekymrad.

1 kommentar:

  1. Vad härligt det låter! Jag minns precis känslan! Det kan ju komma längre fram det där riktiga suget och det kan ju variera från dag till dag vilket blivande pappor kan finna lite svårt att hänga med i :) Jag var t ex sjukt sugen på Remikex några dagar och Jonas var så nöjd när han kom hem från affären med tre paket. Men då var mitt sug över och han fick äta alla själv. Jag tror inte han blev så ledsen av det förstås :).
    Sista veckorna ringde jag honom på jobbet och varje dag när han cyklade hem fick han stanna på Preem och köpa några liter mjölk.

    Fortsätt nu blogga, jag har bokmärkt så jag ska kunna följa allt som händer! Kramar

    SvaraRadera