måndag, mars 29, 2010

Mina bröst är dina bröst?

I vanliga fall så är det väldigt tabu och konstigt om någon kommenterar någon annans bröst. Nu menar jag direkt till personen det handlar om, annars händer det säkert titt som tätt killar emellan att de diskuterar tjejers bröst (det är vad jag tror i alla fall).

Men något händer när man har en nyfödd. Helt plötsligt verkar det helt okej att ställa frågor om mina bröst. Nästintill vilt främmande människor kan fråga om jag ger bebisen bröstet, om jag har bröst så det räcker eller om jag har ont i brösten. Varför?! Varför blev mina bröst allmänt gods? Varför är det okej? Jag tycker inte att det är okej. Faktiskt. Det är fortfarande mina bröst som först och främst är sexiga saker, även om de just nu är utlånade som matbehållare.

Jag kan sträcka mig till att nästintill vilt främmande människor kan fråga om jag ammar, men jag förstår inte riktigt vad det har för betydelse. De brukar säga "ja, det är ju bra". Vad skulle de säga annars? Att det är synd om bebisen eller att jag är en dålig mamma? Tycker de att de är artiga när de frågar eller kommer de inte på något bättre att fråga om?

Den närmaste familjen och nära vänner kan möjligtvis få fråga hur det går med amningen, hur mina bröst mår och så vidare. De brukar ha förstånd att vara lite diskreta och de känner mig så pass väl att de märker när jag inte är bekväm. Och så personalen på BVC förstås.

Men varför en dam man möter på gatan ska fråga om jag har bröst så det räcker till, det kan jag inte förstå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar