söndag, februari 19, 2012

Bokrea!

Idag har jag gjort färdigt arbetet med bokrean.

Jag suger på den som en karamell. Längtar efter den. Skaffar katalogerna så fort de dyker upp i affären. Bläddrar. Ringar in det som är intressant. Lägger undan dem för att några dagar senare kolla igenom dem igen. Har jag kanske missat något?

Sen kollar jag nätet för att se om det finns andra böcker på rean där som kan vara något.

Och så håller jag på ett tag.

Idag gjorde jag slutfasen. Skrev upp alla intressanta böcker på ett papper och sen kollade priser. Sammanställde. Som ett diagram kan man säga. Sån är jag. Så att jag verkligen ser hur många böcker jag är intresserade av, vart de är billigast och vilka jag ska köpa var. Måste tänka ut en budget först annars kan det blir hur mycket som helst. Per föreslog fnissandes att jag skulle göra en excelfil. Men någonstans drar till och jag med gränsen. Papper och penna känns mer äkta för mig dessutom. Åh, jag är lite hopplös!

Sen beställde jag. En bok från adlibris, fyra från bokus och tre från cdon. På onsdag när bokrean drar igång på riktigt ska jag göra en tur på stan för att hitta de böckerna som inte fanns på nätet.

Jag är en sån boknörd. Det kan jag glatt erkänna! Bokrea är viktiga saker!

Och även om det är bekvämt med internetbokhandel och få paketet på Maxi som man kan hämta samtidigt som man handlar, så saknar jag till viss del charmen med att stå och hänga utanför Bokia klockan tolv på natten som jag gjorde förr. Det var tider det.

Slutligen kommer tre tips inför bokrean:

Inlåsta av Emma Donoghue - en berättelse som även om den inte är sann så är den tänkvärd. Tänker på den fortfarande ibland fast det var månader sen jag läste den.
Iakttagelserna av Jane Harris - underhållande roman från en annan tid.
Nattpatrullen av Sergej Lukjanenko - den är bra även om den inte håller riktigt hela vägen, men det är en annorlunda fantasy som utspelar sig i nutidens Moskva. Bara det är intressant.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar