onsdag, januari 27, 2010

Den blå mössan

I väskan hade vi packat ner ett par mössor, eftersom vi hört att nyfödda behöver en mössa för att hålla värmen. Mössorna hade vi fått av kusin Theodor och en av dem var blå. Det var inget jag tänkte närmare på att det var en blå mössa, men det blev snart ganska tydligt att det var förvirrande för några i personalen på BB.

Det kunde låta ungefär så här:

- Hur mår han?
- Hon mår bra.
- Och han äter ordentligt?
- Jo, HON äter bra.
- Vad bra. Han är så söt så.

Vissa bara gav sig inte. Jag kommer bara på två orsaker till det här. Antingen så lyssnade inte personen på vad jag sa, eller så trodde personen inte på att jag visste vad det var för kön på mitt eget barn utan litade mer på färgen på mössan.

Vet inte vilken anledning som är värst, men nästa gång (om det blir en nästa gång) så ska jag ta med både en rosa och en blå mössa. Man ska vara rädd om personalens mentala hälsa.

1 kommentar:

  1. Vi hade vit, finns ju massa andra färger vet du :-)

    SvaraRadera