måndag, augusti 08, 2011

Min nya hobby


Helt plötsligt fick jag en idé - jag skulle börja virka. Jag vet inte riktigt vart den idén kom ifrån, jag har inte virkat sedan syslöjden i mellanstadiet och har inte heller varit sugen på attsedan dess. Nu däremot i mitt sökande efter en hobby - jag har provat att sticka och gjort örhängen tidigare - bestämde jag mig för att prova. Jag letade upp en bok på nätet och beställde hem. Letade upp virknål och garn när jag jag var hemma hos mina föräldrar.

Först satt jag vid köksbordet med nål och garn och mobiltelefonen med en beskrivning av hur man startade en virkning, och jag kom ingenstans. Tack och lov att min kära mor var hemma och kunde visa de vanligaste maskorna, annars hade jag aldrig kommit igång.

Väl hemma med boken påbörjade jag det som såg absolut enklast ut, en morot. Efter att ha virkat en bit insåg jag att jag hade läst mönstret fel. Det skulle inte alls bli en morot, bara något orange misslyckat fladder. Jag repade upp, började om - och gjorde fel igen! Tredje gången gillt lyckades jag och det såg äntligen ut som en morot. Då skulle man "bara" snörpa ihop och avsluta. Hur då? tänkte jag, för det fanns inte med någon beskrivning över det. Kände mig bra urbota stendum när jag inte hittade beskrivning på varken det ena eller det andra på google. Till slut gav jag upp internet och gjorde ett försök i alla fall. Kände mig inte fullt så dum när jag klarade det alldeles utmärkt på egen hand.

Voila! En morot!



Nu är bara frågan om jag enbart kommer att göra morötter i framtiden, eller om jag vågar försöka mig på bebisbävrar, möss, flugsvampar eller snöflickor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar