fredag, januari 06, 2012

Sims för småbarn?

Jag undrar om Will Wright hade tänkt att 2-åringar skulle vara en målgrupp för Sims. Antagligen inte. Men Moa tycker i alla fall att det är väldigt roligt att titta på när jag spelar Sims. "Titta gubben!" begär hon och kryper upp i knät. Sen sitter hon där som en liten livekommentator medan jag får simmarna att äta mat, duscha, gå på toa, springa, åka bil, sova, läsa bok och så vidare. Vardagssituationer som hon känner igen. "Nu bebis vaken, nu gubben spela bas, nu tjejen mätt".

Vi har varit hemma några dagar den här veckan. Först hade Moa feber och var förkyld, snorig och hängig, så jag vabbade. Och när hon äntligen var frisk och pigg (förutom i näsan) så blev jag dålig. Vi har alltså bland annat fördrivit tiden med att spela Sims, det kanske inte är världens bästa sätt att underhålla ett litet barn - men efter att ha målat med fingerfärger, läst Labolinas Lina fyra gånger på raken och lagt samma pussel om och om igen i tjugo minuter så är det ganska skönt att få sitta framför datorn med henne i knät och klicka lite.

Idag mår jag redan lite bättre igen, verkar vara en snabb förkylning. Bara näsan som är täppt och lite tjock i halsen och lite allmänt småhängig. Så idag blir det en tur till Ikea för att köpa en ny säng till Moa. En stor säng till en stor tjej! Det ska bli intressant att se hur det går sen... om den bestämda lilla damen accepterar att vi flyttar ut "hennes" spjälsäng, och om hon går med på att sova i en annan säng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar