söndag, oktober 03, 2010

Barnvagnsfolket

I många, många år har jag irriterat mig över folk som envisats med att ta med sig barnvagn på ställen där det är fullkomligt uppenbart att det kommer att vara alldeles för trångt; bokrea och marknader bland annat.

Jag har klagat och gnällt och tyckt att det varit fullkomligt idiotiskt. Inte alls kunnat förstå poängen med att ta med sig en bebis på såna ställen. Varför inte lämna ungen hemma? Vad gör den för nytta där? Inte alltid har jag varit helt snäll i mina tankar när jag suckat och stönat åt dessa monstervagnar som tagit plats och spärrat vägen.

Ändå var jag där själv nu. Med barnvagn på mârten. Trängdes. Fick höra kommentarer "idiotiskt att ta med sig barnvagn". Och visst, det var trångt och det var jobbigt. Fast jag kunde inte låta bli att fnissa lite åt det hela. Fnissa åt att jag själv har varit en som gnällt, och fnissa åt att jag trillat dit och blivit en sån där småbarnsförälder som ska ta med sig bebisen överallt.

Två anledningar fanns det: Vi skulle på kalas efteråt, så skulle vi gå på mârten så var vi tvungna och ta med Moa. Den andra anledningen var att det ändå var ganska mysigt. Första mârten med Moa. En upplevelse som hon nu råkade sova sig igenom, men det kunde inte vi veta i förväg.

Nästa år ska hon få en ballong, smaka på en kokosboll och åka tekopparna. Även nästa år ska vi trängas bland folket med barnvagn och bli kallade för idioter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar