fredag, oktober 11, 2013

Är Gud en man?


För många, många år sen jobbade jag som ungdomsledare i en kristen församling. Konfirmationsgruppen det året bestod av tre killar och en tjej. 

Trevliga tonåringar som spelar innebandy, dansar, umgås med kompisar och faktiskt är uppväxta med kyrkan och dess värderingar.

Fjorton år. Jag i min enfald trodde att det var ganska mycket. Då var jag själv bara 23, det var alltså inte så längesen jag själv var fjorton, och jag fick för mig att man är ganska klok när man går i åttan, trots att många vuxna sa motsatsen.

Men en gång under den här tiden insåg jag att fjorton inte är en så hög ålder i alla fall. Eller, jag insåg det väl säkert många gånger, men det var speciellt ett tillfälle som fick mig att fundera. 

Jo, vi satt under konfirmationsläsningen och funderade kring vem Gud är. Och vad. De fick rita sig en bild av hur de tänkte sig Gud. Pastorn ritade en streckgubbe som gick i olika sorts väder. Jag ritade ett öga. Våra konfirmander ritade alla en gubbe med långt skägg. Ojoj.

- Och jag som inte ens visste att Gud var man! Utbrast jag lite skämtsamt.
- Men det är klart Gud är man! Sa tonåringarna. Gud kan ju inte vara kvinna!! Och så kom de med lite olika argument för att Gud absolut måste vara en man. Detta till deras försvar – det argumenterade åtminstone för sin åsikt. Hur som helst så var jag rejält förvånad, nästan chockad över att de så bestämt trodde på vad de sa.

Jag och pastorn var på samma sida. Vi försökte få dem att förstå att Gud inte nödvändigtvis behövde vara varken man eller kvinna. Vi visade dem på olika avsnitt i bibeln där Gud liknades vid olika saker, moder, fader, herre, herde o.s.v. ”Gud skapade människan till sin avbild. Som man och kvinna skapade han dem”. Bara för att nämna ett exempel. 

Vi försökte förklara att det handlade om olika liknelser, symboler och bilder av Gud. Och bara för att vi har för vana att kalla Gud för Fader och Herre och benämna Gud som en han, så betyder inte det att Gud ÄR, och endast ÄR, av mankön.

Till slut gick de fyra fjortonåringarna motvilligt med på att Gud kanske var neutral, och så ritade de till bröst på sin gubbe med långt skägg. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar