torsdag, mars 08, 2012

När Ebba kom till världen...

... det var en dag när göken gol.

Eller nej, men det var väldigt mycket vår i luften i alla fall, den 28 februari 2012. Hela den veckan var det tydligen som om vädret exploderat av sol och värme och vårkänslor. Jag missade alltihop för jag låg inne på BB de dagarna. Och igår, när jag kände mig hyfsat pigg och kanske till och med skulle kunna ha orkat med en promenad - ja då var det snöstorm. Typiskt.

Men nu snavade jag iväg på villovägar.

Jag hade tänkt att skriva lite om när Ebba föddes.

Det är lite märkligt det där med att bli igångsatt, att veta att "jaha, nu åker jag in och föder barn". Snacka om fjärilar i magen. Snarare albatrossar eller något som flyger omkring.

Tisdag morgon åkte vi in, strax efter tio tog de hål på hinnorna så att vattnet gick. Och knappt nio timmar senare föddes hon! Varken jag eller Per var beredda på att det skulle gå så fort. Vi räknade med att det skulle ta ungefär 23 timmar som med Moa, och att det skulle bli en skottdagsbebis!

Hon kom ut, varken med buller eller bång eller några andra konstigheter. Landade på min mage. Och åh, den känslan av att ha sin lilla bebis intill sig. Det är magiskt. Det finns inte ord som räcker till för att beskriva hur fantastiskt det känns. Jag är bara så glad att jag fått uppleva det en gång till. Och just det skulle jag kunna göra om igen och igen och igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar