tisdag, maj 10, 2011

Delfinal nummer ett

Ikväll är det första delfinalen i Eurovision. Jag har naturligtvis lyssnat på alla låtarna minst två gånger, så klart. Jag kan lugnt erkänna att jag är en schlagernörd. Nej, förresten, en person som har schlagertema på sitt bröllop är en schlagernörd och det skulle jag aldrig ha. Jag bara gillar melodifestivalen och eurovision song contest väldigt mycket.

Hur som helst har jag inte lyssnat lika ihärdigt och mycket som förra året, men då var jag föräldraledig åt en fyramånaders bebis och hade massor med tid att sitta med Moa i knät och lyssna på låtar. Moa tyckte det var minst lika roligt som jag och hon diggade mest till Lena som sen gick och vann alltihopa.

Moa har inte varit till mycket hjälp i år, hon har inte alls varit pigg på att sitta still i knät. Inte har hon heller stått bredvid och dansat, utan mest flängt omkring och jagat bollar, radiobilar eller sina egna strumpor.

Vad tror jag om ikväll då? För det första så tror jag att Ungern eller Finland vinner hela tjottaballongen. Mest Ungern faktiskt även om mitt hjärta kanske brinner lite mer för den söte finländske pojken som verkar så härligt genuint äkta och ärlig. Hoppas bara att de gör sig bra live också. Det får jag se ikväll.

Jag tror att följande bidrag går vidare ikväll till stora finalen: Polen, Ungern, Finland, Norge, Turkiet, Schweiz, Island, Azerbadjan, Ryssland och Albanien. Om inte Armenien kommer in och skräller. Föga troligt, men konstigare saker har hänt i schlagervärlden.

Så, det är vad jag tror i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar