söndag, september 08, 2013

mIRC

I en vecka nu har jag levt i 1998.

Jag har haft en massa gamla disketter liggandes, som jag inte har kunnat kolla på eftersom datorer inte längre görs med diskettstation. Men så köpte jag en portabel variant på tradera och började förra helgen gå igenom vad jag hade. Jag visste att det fanns saker som jag ville spara.

Och där mitt bland alla noveller, skolarbeten, dikter och gamla bilder och annat trams - så fanns det gamla loggfiler från mirc. Ett chatprogram som jag satt med hur mycket som helst från gymnasiet och till, ja när då egentligen? Jag minns inte när jag slutade.

Jag satt på håltimmar i skolan, hoppade över lunchen ibland, satt på kvällar och långt in på nätterna (telefonräkningen blev därefter...) Jag vet inte varför jag hade sparat på en del av de filerna, men där var de. Ungefär från mars-98 till december samma år. Jag är väl oerhört nostalgisk, och visste att jag en dag om sisådär 15 år skulle älska att läsa det!

Herregud! Det var som att färdas raka vägen till artonårsåldern! Jag har läst, och läst och läst. Och skrattat, och rodnat, och skämts och blivit tårögd och lett så jag fått ont i käkarna. Vilka underbara människor jag hade lärt känna! Och jag sen! Hur jag var och tänkte och vad jag drömde om, vad jag skrev och HUR jag skrev. Det är väl lite skumt att jag sitter och läser gamla saker på det viset, men det är lite som att hitta en dagbok man trodde att man hade tappat bort, eller gamla kärleksbrev man hade glömt att man hade fått.

Jag älskar det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar